روايات كاملة

رواية جبل الفصل الخامس عشر 15 بقلم لوجي أحمد

اقرأ أيضًا:

رواية جبل الفصل الخامس عشر 15 بقلم لوجي أحمد

رواية جبل الجزء الخامس عشر

رواية جبل البارت الخامس عشر

رواية جبل كامله (جميع فصول الروايه) بقلم لوجي أحمد
رواية جبل كامله (جميع فصول الروايه) بقلم لوجي أحمد

 

  • لو عايز تقرأ أي رواية كاملة انضم لقناتنا على التليجرام (من هنا)

رواية جبل الحلقة الخامسة عشر

 

كانت واقفه على الباب مستنيه اللي يفتح ليها دهب اول واحده سمعت صوت الباب قربت على الباب عشان تفتح بس وقفها صوت واحده من اللي هناك كبيره الخدم
قالت لها استني هنا انت رايحه فين
دهب …انا راح افتح الباب الباب بيخبط اهو
عنايات وهي تبص لها وبتبرق بعينيها حد قال لك تروحي تفتحي الباب فتحي الباب ده مش اختصاصك ادخلي جوه على المطبخ
دهب بهدوء حاضر
وذهبت عنيات هي تفتح الباب
اؤمري يا هانم
هايدي بارتباك وبتاعتها زياد بيه فين
عنايات ..زياد بيه مش موجود حضرتك مين
هايدي وهي تلف ظهرها لعنايات مش مهم مش مهم هبقى اجي له بعدين
عنايات وهي تشاور بايديها يعني اقول له مين لما يجي
بس ما كانش في رد من هايدي كانت هايدي ركبت عربيتها ومشيت
وهي بتقفل الباب كانت بتبرطم وبتقول هو ايه ده
تلتفت للامام لقت ذهب قدامها
عنايات يوووووه في ايه يا دهب انتي كمان واقفه كده ليه ما كفايه عليا الست اللي مشيت دي وما قلتش هي مين
دهب بدموع خفيفه في عينيها هو انا ينفع امشي من هنا انا عايزه امشي من هنا
عنايات …تمشي تروحي فين انتي تعرفي حد هنا في مصر مش انت حكيتي لي ان انت من الصعيد وهربانه من اهلك عشان عايزين يجوزوكي
ذهب بصيت لها كده بس سكتت ما ردتش
حطت ايديها على ذراع الذهب وقالت لها انت يا بنت انت مخبيه عليا حاجه اللي انت حكيته لي ده حقيقه ولا غلط
ذهب بدموع انا حكيت لك كده عشان خايفه انا فعلا الصعيد بس في يوم وليله لقيت نفسي متجوزه
عنايات
وهي تخبط كف يديها على خدها متجوزه متجوزه مين يا بنت وفين جوزك ده ولما انت متجوزه قاعده هنا بتعملي ايه احكي لي
دهب حاضر هحكي لك بس توعديني تساعديني
عنايات والله يا بنتي لا هقدر اعمله لك هعمله لك تعالي معايا جوه اعمل لنا فنجانين قهوه وتحكيلي حكايتك
فعلا دهب دخلت مع عنايات المطبخ عشان تحكي لها حكايتها
*******
كان جبل وصل خلاص الصعيد هو واخوه سيف نزل من العربيه جدو كان في استقباله لان رن عليه في الطريق وقال له انا جاي لك يا جدي
جدو فرحات نورت الصعيد كلها يا ولد ولدي وسلم عليه هو وسيف
سيف وانا يا جدي ما نورتش الصعيد جبل بس هو اللي نور
فرحات… الصعيد منوره بيك يا سيف قبل جبل ولا تزعل نفسك
ادخلوا وارتاحوا محضر لكم لقمه
احنا مش جايين عشان ناكل يا جدي ولا نضايف
فرحات وهو يمضي الاجابه انا عارف انت جاي عايز ايه يا ابن سهير وانا قلت لك وانا في مصر مش اختك
جبل وايه اللي يثبت لي انها مش اختي
فرحات وهو يجلس على الكرسي وينظر لي جبل ويقول له وايه اللي يثبت لك انها اختك
جبل التحاليل اللي ماما قالت عليها وتديني عنوان امها اتاكد منها
طب مكان من باب اسهل تاخد منها هي عنوان امها ما هي عارفاه قصده على دهب
جبل سكت شويه عشان هو ما قالش لجده ان هي هربت
ثم نطق وقال انا عايز اتاكد منك انت جدي لان الكلام اللي هسمعه منك مش هدور وراها
فرحات وهو يفتح الخزانه بصي يا جبل يا ابني انا قلت لك من الاول هي مش اختك عموما التحاليل اهي بتاعه عمك عبد المجيد ابو دهب ابني كان سليم وبيخلف مش زي ما امك قالت
جبل شد التحاليل بلهفه ونظر فيها بس طبعا هو مش دكتور مش فاهم اللي فيها
فرحات ارتحت يا جبل لما شفت التحاليل
جبل وهو يقوم من على الكرسي ناخدها معايا مصر يا جدي اتاكد من الدكتور وهرجعها لك تاني
فرحات لو ده هيريحك خدها يا جبل
جبل يلا يا سيف
سيف هو احنا حالا وصلنا عشان نرجع تاني يا جبل اقعدي يا عم الريح شويه انا تعبت
جبل يلا سيف عشان نلحق نوصل عشان عندنا مناقصه بكره
فرحات اقعد يا ولدي وريحوا زي ما اخوك بيقول لك
جبل معلش يا جدي هاجي لك تاني صدقني
سيف وجبل اتجهوا للباب عشان يرجعوا تاني القاهره وقفوا صوت جد وهو بيقول له وذهب عامله معاكي ايه يا جبل
الجمله دي وقفت جبل عن النطق اللي ثواني هيرد يقول له ايه هيقول ايه دا هربت زي مامتهم مفهومه
لكن جبل لحق نفسه قال له تمام وبخير يا جدي المره الجايه هبقى اجيبها معايا تشوفها
وركب العربيه هو واخوه وغادروا المكان
فرحات فاضل واقف مكانه في قلب البيت بتاعه خبط بالعصايه بتاعته الارض كده وقال انت يا سهير بتدوري في الدفاتر المقفوله بس مهما تدوري مش هتلاقي حاجه
لان السر مش في التحليل السر عند ليلى
ليلى دي اللي هي مامت دهب
.
الصمت كان سايد بين جبل وسيف طول الطريق وهما سايقين
لكن سيف نطق جمله وقال لي جبل ما قلتش لجدك ليه ان العروسه هربت
جبل سمع الجمله وما ردش
لكن سيف كمل كلام وقال له هو انت شاكك انها اختك
جبل رد وقال له لا
سيف امال جابني هنا ليه.جبل كنت عايز اتاكد من حاجه
سيف حاجه ايه وبعدين اتاكدت الدقيقتين اللي احنا قعدناهم دول اللي خلوك اتاكدت
جبل هتفهم كل حاجه بعدين يا سيف مش وقته
سيف مش مهم انا افهم المهم انت تكون تفهم على فكره البنت اللي اسمها دهب دي باين عليها طيبه وغلبانه خلي بالك منها
جبل الاقيها بس وبعد كده يحلها ربنا
وجبل ركز في السواقه بعد الجمله دي عشان يوصلوا مصر بسرعه
.
في فيلا زياد
عنا يات يا خبر ابيض يا بنت يا دهب ده انت حكايتك حكايه وجوزك ده فين دلوقتي
ده ما انا قلت لك امه طردتنا من البيت عموما انا مش عايزه ارجع له انا عايزه اروح لامي هتساعديني زي ما انت وعدتيني
اساعدك ازاي انا مش عارف ايات كانت بتقول الجمله دي لدهب وهي بتحاول تفكر في خطه
دهب عايزه امشي من هنا
هتمشي تروحي فين انتي عارفه مكان امك
هسال وامشي من هنا انا خايفه استنى هنا زياد بيه يع”تدي علي او جبل يلاقني يم”وتني
عنايات صعبت عليها ذهب وقالت لها خلاص انا هساعد
هساعدك تهربي من هنا واخوتي قرشين اهم كمان خليهم معاكي عشان لو ركبت قطر او ركبتي مواصلات
ده وهي بتبوس عنايات ان شاء الله يخليك يلا بقى خرجيني من هنا قبل ما الزفت زياد بيه دا يجي
وفعلا دهب خرجت من البيت ومساعده عنايات لها وكانت عنايات واقفه في الجنينه بتراقب لها الطريق
عبايات خرجت خالص لشارع الاساسي تتاكد ان ما فيش حد جاي ولا حد بره عشان الطريق يبقى امان دهب
وشاورت لدهب وقالت لها تعالي الدنيا امان
وفعلا دهب خرجت ودعت عنيات وطلعت الشارع وبدات تبعد عن فيلا زياد
وعنايات دخلت الفيلا عشان ما حدش يحس بحاجه
انا كنت فاكره ان الموضوع خلص لحد هنا او ان دهب فاكره انها بقت في امان لما خرجت من فيلا زياد المصيبه بقى ان هايدي كانت راكنه بره الفيلا مستنيه زياد لما يجي لمحت من بعيد بنتي ماشيه نفسي ملامح البنت اللي رفعت المس”دس على جبل
هايدي نزلت بالعربيه جري عشان تلحق البنت دي ما كانتش عارفه اسمها عشان تنادي عليها فضلت تقول لها انت يا بنتي استني
بس اول ما ذهب سمعت الكلمه دي جريت على اخيرها وده اكد لهايدي اكثر واكثر ان هي دي البنت اللي جبل متجوزها
هايدي نزلت من العربيه وبدات تجري هي كمان بس اللي حصل ان زياد كان جايب عربيته هو ونهى بقه عائق في الطريق هايدي سدوا الطريق على هايدي ما عرفتش تجري ورا ذهب وكانت ذهب اساسا اختفت من الشارع
زياد نازل الله هايدي هانم هنا وانا اقول المكان كله منور ليه
مش وقته مش وقته يا زياد عايزين نلحق البنت اللي ماشيه هناك دي
زياد هي مين دي البنت دي اللي انتي بتحكي عليها
هايدي عصبيه انت هتستعبط يا زياد دي خارجه من فيلاتك
دي مرات جبل
مرات مين جبل هي فين
كانت ماشيه في الشارع دلوقتي ولسه خارجه من فيلاتك هي كانت بتعمل ايه عندك
نهي هنا اتدخلت مش وقت اي كلام لازم نلحقها الاول تعالي اركبي
نلحقها يلا
بس قبل ما يتحركوا من مكانهم اتفاجئوا بدخول جبل عليهم
و وووووووو
  • لو عايز تقرأ أي رواية كاملة انضم لقناتنا على التليجرام (من هنا)

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق