روايات كاملة

رواية جبل الفصل السادس 6 بقلم لوجي أحمد

رواية جبل الفصل السادس 6 بقلم لوجي أحمد

رواية جبل الجزء السادس

رواية جبل البارت السادس

رواية جبل كامله (جميع فصول الروايه) بقلم لوجي أحمد
رواية جبل كامله (جميع فصول الروايه) بقلم لوجي أحمد

 

رواية جبل الحلقه السادسه

 

متحرمه عليك البنت دي يا ابني
جبت لنفسك وجع القلب ليه وبتفتح في الدفاتر القديمه ليه يا جبل الله يسامح ابوك بقى هو السبب في كل اللي احنا فيه دلوقتي
ده كان كلام سهير لصوره جبل وهي ماسكه الصوره وبتفتكر اللي فات وبتفتكر القديم
على دخول سيف ابنها عليها الاوضه
هو جبل حاليا وحشك يا ماما عشان تمسكي صورته
سهير وهي تضع صوره جبل من أيدها
وتقول بس ياسيف علشان انا علي أخري انت لسه هنا ليه مرحتش لاخوك الشركه ليه هو انت هتفضل لحد أمته غير متحمل المسؤولية كده ورامي الحمل كله علي اخوك
سيف ..يوووه ياامي ماهو جبل هو الكبير يتحمل شويه وبعدين متغيريش الموضوع مين البت الا فوق دي وابنك اجوز ولا في ايه
انا مش فاهم حاجه في اي حاجه
وحامل ازي ايه بيحصل انا عايزه افهم
سهير بعصبيه وهي تقف من علي الكرسي الا كانت جالسه عليه اسمع ملكش دعوه بالبت دي ويستحسن انك تخرج نفسك بره الموضوع خالص وكانك مسمعتش حاجه
سيف هو ايه يا سوسو هي اسرار دوله ولا ايه وبعدين انا هقول لمين يعني قصدك هايدي مفيش حاجه بتستخبي ياسوسو هايدي هتعرف هتعرف وبعدين هو ابنك مجنون راح يتجوز وهو خاطب هايدي وبعد ما بابا مات بيوم او بيومين هو في ايه بقى بيحصل في البيت ده انا مش عارفه وانا غريب يعني هتخبي عليا احكي يا ماما وقولي لي في ايه
سهير..بقولك ياسيف انا مش فايقه لك امشي روح الشركه لاخوك شوف عمل ايه في المشكله الا كانت عنده وساعد اخوك شويه وخليك تجيبه اليومين دولت عشان الدنيا كلها جايه على جبل اخوك
سيف يعني افهم من كلامك كده يا ماما ان انت مش هتقولي لي في ايه تمام انا رايح لجبل الشركه سلام يا ماما باس مامته في خدها وخرج
بس سهير بس كده لحد كده خدت نفسها وطلعت فوق لدهب فتحت الاوضه ودخلت على ذهب ذهب كانت لسه قاعده على السرير بتعيط
دخلت سهير عليها وقالت لها ايه انت لسه بتعيطي يا بنت الهام
ايه الا رماكي في طريق ابني ما كفايه اللي امك عملته زمان جايه انت كمان دلوقتي تكمليه
دهب بدموع وفي صوت طفولي انا ما عملتش حاجه ما اعرفش ابنك وما اعرفكمش وما كنتش عايزه اتجوز جدي هو السبب
سهير وهي تمسكها من ذراعها بشده بقول لك ايه مش عليا الحركات ديت امك عملتها زمان لكن دلوقتي احنا كبرنا ما بقيناش مش حته عيله زيك هتيجي تضحك علينا
ده ابويا تحاول تشد ريحه منها والله يا ستي ما اعرف حاجه
لو انت ما تعرفيش امك ما تعرفش امك ما تعرفش ان انت ما تنفعش تتجوزي جبل
دهب لا ماما ما تعرفش حاجه جدي هو السبب جدي هو اللي خدني منها انا عايزه اروح لامي
سهير. لما نشوف اخرتها مع فرحات وده كمان
دهب انا عايزه اروح لامي
صور حذفتها كده على السرير وقالت لها اترزعي هنا بقى لما نشوف اخر الحكايه دي
وسابتها وخرجت واقفلت الباب عليها
دهب بقى جوه الاوضه تقول مش عارفه تعمل ايه ولا تتصرف ازاي كل اللي هي عارفه ان هي عايزه تروح لامها بس اللي هي فين امها بقى ما حدش عارف ولا حد فاهم الحكايه لحد دلوقتي
**
????في الشركه كان جبل متعصب قوي لما راح الجمارك ولاقاه بضاعته كلها متوقفه هناك بسبب رامي الدغيدي انت اكبر عدو الجبل في السوق اكبر منافس لشركه وبيكره جبل قوي
سليم صاحب جبل وشريكه في الشغل
وفضل يهدي في جبل ويقول له مش انت حليت الموضوع وكل حاجه بقت تمام متعصب ليه بقى
جبل وهو يخبط على المكتب بكفي يده ما تعصب من زفت الطين اللي اسمه رامي ده كل شغلانه هيوقفها لنا كده لا انا مش هسكت له هيتقرص مني قرصه هتوديه القبر
سليم. اهدي بس يا جبل لما المنقصه تعدي وبعد كده اعملي اللي انت عايزه انت عارف احنا كنا فلوسنا حطينا فيها
جبل اللي مصبرنا عليها المنقصه دي بعد المنقصه دي مش هرحمه
سليم
اهدي بقى عشان عايزه اتكلم معك في موضوع مهم
جبل من غير ما تتكلم انا عارف انت عايز ايه وما عنديش ردود يا سليم غير ان انا رحت ادفن ابويا جدي رفض يدفنه في ترابهم غير لما اتجوز دهب دهب دي تبقى بنت عمي فضل
سليم. بس جدك قال انها حامل على كلامك زي ما انت حكيت لي
جبل والبنت بترفض الكلام ده وبتقول لي انا محدش لمسها ولا حد جه جنبها
سليم.. وهي تقول لي ما تتاكد انت انت ازاي لحد الان ما تاكدتش هي مش بقت مراتك يعني حلال
جبل انا دماغي مش فائقه لحاجه خلاص دلوقتي
بس السؤال اللي كنت دايما بساله لبابا وكان يهرب منه ليه جدي حرامه ويدخل البلد وكان دايما بابا يهرب من الاجابه دي وانا نفسي اعرف اجابه للسؤال ده
سليم .. اسمع كلامي واتاكد بنفسك اتاكد وشوف ان كانت تمام ولا مش تمام وبعد كده اي اجابه تانيه لها حل كان
في الوقت ده سيف وصل الشركه كان خبط عليهم في المكتب ودخل جبل والباشا بتاعنا لسه جاي
سيف البركه فيك بقى يا عم انا معتمد عليك انت وسليم جبل ما اعطلكش بقى انت وسليم انا مروح البيت عشان عندي حوار عايز
اخلصه
سليم بس هايدي اتصلت بك كثير قوي على المكتب بتقول ان الموبايل بتاعك مقفول ومش عارفه توصل لك وعايزاك
جبل مش وقت حد خالص لو اتصلت يبقى رد عليا انت يا سيف نروح عنده شغل اليومين دول ومش فاضي
وخرجوا وسب سليم وسيف في المكتب
ونزل ركب عربيته واتجاه الى الفيلا بتاعته وطلب طريق طبعا بيفكر في الحكايه بتاع الذهب وكلام جدو والظرف الا شافه
ما بقاش فاهم حاجه هو محتاج يفهم الحكايه علشان يربط الخيوط ببعضها
في المكتب بقى سيف ميل على سليم وقال له ايوه انا جبل اخويا بس اسرار الجبل كلها معاك انت يا اسليم
سليم عايز تعرف ايه يا سيف مع اني عارف اللي في دماغك بس احب اسمع برده
سيف احبك وانت فاهمني يا سليم حكايه البنت الا اخويا اتجوزها
سليم هو الموضوع ده بقى ما اعرفش عنه حاجه غير اخوك راح يدفنه والدك في البلد جدك قال له عشان تدفنه لازم تتجوزها وتقريبا هي بنت عمك
واقفل بقى على الحوار علشان الحيطان لها ودان ويلا قوم بينا نشوف شغلنا
سيف بقى انت ما تعرفش غير ده سليم تعالى اتعا سليم بس كده نشوف شغلنا وانا هطلع منك بكل المعلومات وهما يضحك سوا هم الاثنين
نرجع تاني الجبل لما وصل الفيلا بتاعته???? كان الكلام دا بليل
كان داخل الفيلا عامل زي التايه مش فاهم حاجه خالص في اي حاجه كل اللي فاهمه ان هو مستحلف للبنت اللي فوق دي
ولازم يتاكد ان كانت هي صادقه ولا كدابه لازم ي.دخل عليها
دخل الصاله بتاعه الفيلا وكان طالع على السلم متجه لاوضه الذهب اللي هي اوضته يعني لا مامته قاعده مستنياها وقالت له جبل
التفت جبل وراه ليجد امه قاعده مستنياه انت ايه الا مقعدك كده يا ماما
سهير عايزاك يا جبل انزل كلمني
متاجل النقاش لحد بكره يا ماما انا في حاجه مهمه لازم اعملها فوق
وبدا يطلع السلم لكن صوت سهير وقفه لما قالت له البنت دي متحرمه عليك ما تلمسهاش يا جبل
جبل التفت لامه بصدمه انت بتقولي ايه يا ماما
سهير …دهب دي تبقي اختك ????????
ووووووو

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق