روايات كاملة

رواية حب أم قدر الفصل الأول 1 بقلم دينا عبدالحميد

رواية حب أم قدر الفصل الأول 1 بقلم دينا عبدالحميد

رواية حب أم قدر البارت الأول

رواية حب أم قدر الجزء الأول

رواية حب أم قدر كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم دينا عبدالحميد
رواية حب أم قدر كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم دينا عبدالحميد

رواية حب أم قدر الحلقة الأولى

 

يا حاج افهمني دي احسن حد ينفع اتجوزه
بصله والده ببرود وقال انت لازم تتجوز البنت الي امك اختارتها دى الى هتراعي اهلك وبيتك
صفوان يا حاجه قوليله حاجه دي اكتر حد انا بحبه
بصتله الام بهدوء وقالت اسمع مني يا ابني انا اخترتك الي تصونك وتحافظ علي بيتك وتراعي ربنا فيك
صفوان بغضب انا مش هوافق غير علي الي انا عايزها
الاب بغضب يبقي تنسي ميراث وحقك ف كل حاجه بيت وأرض ومصنع وفلوس وكمان تنسي انك تبقي الكبير من بعدي ان كنت انت محترمتش الكبير ازاى تبقي مكانه
خرج صفوان بغضب وهو بيفكر يعمل ايه وراح ل حبيبته
في مكان تاني
ليا بانفعال ايوه يعني انت عايزني اتجوز واحد صعيدي بشال والبيه وتلاقيه لا بيقرأ ولا بيكتب وأنا استاذه ف الجامعه ؟ طب ازاى….؟
الاب بغضب يا ليا يا بنتي بطلي تحكمي علي الناس من الظاهر ثم انتي لسه مبقتش أستاذة جامعه انتب لسه معيده تحت التعين….
ليا بغضب وهو معيده دي جت بالساهل ؟ دي بهدلت سنين ومذاكرة وأولى جامعه أربع سنين ومكنتش بعرف ابث جنبي والآخر عايز تنفيني ف اخر بلاد المسلمين وتوديني الصعيد ؟ انت لو مش عايز تصرف عليا للدرسات العليا يبقي سبني انا هشتغل واصرف علي نفسي مش ترميني ….
ارميكي ….كتر خيرك يا بنتي
ساب الاب بنته وخرج وفضلت هي هتتجنن
لحد منامت وتاني يوم راحت جامعتها تخلص ورق التعين وخرجت مع صاحبتها للكافيه مش تفتح غرقت هدومي عصير ….
انا برضوا الي افتح …ليه هو انا الي كنت ببص ورايا ؟
لامهو المشكله انك مكنتش بتبص وراك ان عيونك كانت قدامك ومع ذالك خبط فيا
خلاص يا ليا مش مستهله خناق…احنا اسفين يا استاذ هي عصبيه شويه
سابته ليا وصحبتها وراحت نضفت فستنها ورجعت تحاسب عشان تمشي لكن فجاءه جالها التويتر ومعاه عصير نفس النوع الي كبته هي ولما سألته شاورما علي تربيزه عليها شابين وقالها انه واحد فيهم طلبهولها هي وصحبتها
بصت ليا للشاب وابتسمت ومشت الويتر واخدت العصير ف اديها وراحت للشاب
ليامساء الخير ….
الشاب مساء النور …
ليا بهدوء الويتر قال انك طلبتنا العصير ….
الشاب بابتسامه ايوه
ليا بهدوء طيب انت تعرفنا …..؟
الشاب بثقه لاء بس نتعرف
ليا ببرود انا ليا استاذه ف كلية الآثار ودي كنوز مهندسة مساحه …..كده اتعرفنا صح ..
الشاب لسه معرفتكوش علي نفسي
ليا شربة شويه من العصير ونطقت بس اتصدق العصير حلو فعلا بس مش لدرجة انك تتجرأ وتتعرف علينا بيه احنا مش رخاص زيك ….وكبة العصير ف وشه …..
الشاب بغضب انتي مجنو*نه ولسه هيضر*بها لقي شخص بيمسك ايده وبيضربه
لحظات والناس بعدوا الشخص عنه والبوليس وصل واخدهم
فراحت ليا معاه
الظابط بغضب بتتخانقوا علي بنت وتك*سروا الكافيه
وانت عاملي فيها رامبو وبتضر”به ثم انت قاعد كده ليه فز قوم
حط الشخص رجل علي رجل وطلع حاجه من جيبه اول مشافها الظابط قام وعمله التحيه العسكريه وبداء يعتزر انا اسف يا صفوان بيه
قام صفوان بهدوء وطلع فلوس حطها على المكتب ونطق ببرود ادي ده لصاحب الكافيه تعويض عن الخسائر اما البيه فيتحبس عشان الي عمله مع خطبتي
عن اذنك يا باشا واخد ليا وصحبتها وخرجوا وهما مصدومين
ليا بهدوء شكرا انك انقذتني واسفه علي كلامي لاني كنت متعصبه رغم اني غلطانه اتحملتني
صفوا ولا يهمك يا انسه ..
ليا….ليا اسمي ليا
صفوان ولا يهمك يا انسه ليا اتفضلي اوصلك …
ليا بأدب شكرا ل ذوق حضرتك بس ده ميصحش وكفايه انقاذك ليا عن اذنك
كانت ليا وصحبتها ماشين وقفوا ف جنب وبداءت ليا تعيط علي حبيبها الي سافر يجهز نفسه لكنه هيرجع يلاقيها اتجوزت بدأت ترن عليه كذا مره لحد مرد
ليا بدموع الحقني هيجوزوني عافيه ……
زيدان طفشي العريس كالعاده ايه الجديد
ليا بدموع ابويا مصمم ومش بيسمعلي يا زيدان اتصرف
زيدان يغضب اتصرف ازاى وانا مسافر قدامي لسه سنه ونص عشان ارجع وده اخر كلام عندي والله لو مصممه يبقي اتكلي علي الله وربنا يوفقك
ليا مش هقدر اتجوز غيرك انا بحبك
زيدان بغضب مش باين خالص واديكي هتروح تتجوزي
ليا بدموع خلاص هاتصرف وابوظ الجوازه
زيدان بضحك ايوه كده هي دي ليا الي اعرفها و….قبل ميكمل زيدان كلامه سمع صوت بينادي زيداااان يلا عشان نلحق
قفل معاها وراح يرد عليه
صفوان كنت بتكلم مين وبتقول مسافر…..
زيدان. ده د..دد ده واحد صحبي ….
صفوان امال ليه بتقوله قدامي سنه ونص …؟ وعلي ايه
زيدان كان عايزني اشاركه ف مشروع فاشل فبهرب منه
صفوان والهروب مش حل الصح تروح تواجه بعيوبك المشروع وتعتزر عن شراكه
زيدان حاضر بس اما نخلص موضوع خطوبتك
صفوان ربنا يعديها علي خير احسن انا بتركك
مشي الفلبين لبيت العروسه وأهله كانوا سبقوهم وبيتكلموا كانت ليا طالعه بيتها لقت طفشان هناك ففضلت تحت عشان معملش مشاكل لنفسها واسمنت شويه لما طاع وطلعت شقتها وهي داخله سمعت صوت بيقول والله البنات الي تكلم شاب متستهلش الجواز انا عن نفسي لوكلمت بنت وحبتها مستحيل اتجوزها ولو علي جث*تي
دخلت ليا وفضلت تراقب الحوار من بعيد وهي يتضحك ضحكه صفرا لان الي بيتكلم ده زيدان الي قدامه سنه ونص ف الغربه دخلت خدت العصير من مامتها
وطلعت قدمته وهي مبتسمه فشافتها مامتها صفوان وهي بتنادي ليا حببتي وحشتيني حطت ليا العصير وراحت حضنتها وهي بتقول انتي اكتر يا طنط قوت عامله ايه
كان في اتنين عنيهم عليها مش مصدقين
لكنها قعدت بثقه وبدأت تتكلم اسفه يا طنط غلي التأخير بس غصب عني حصل مشكله ف الكافيه وفي شاب لطيف كتر خيره انقذني
زيدان بغضب وانتي بقا مشاء الله عليكي مقضيها مع كل شاب شويه صفوان بغضب زيدان اتكلم كويس
نطقت ليا بثقه وانت مالك انت يا استاذ محموق ليه؟ حاجه تخصك
قوت بابتسامه معلش أصله ابن اخو عمك شديد وانتي وهو وابن عمه اكتر من اخوات عموما اعرفك بيهم الي كان بيزعق ده ….
ليا بهدوء زيدان
زيدان بغضب وانتي عرفتي منين ؟
ليا ببرود مانا سمعت اسمك من استاذ صفوان …..
زيدان بغضب اكبر زانتي بقا تعرفي صفوان منين ….
ليا ببرود لاحظ ان كلامك فيه طريقه هجوميه حاده وانا ماسمحلكش
صفوان بابتسامه معلش يا انسه ليا هو ميقصدش بس هو طريقته كده وفضولي شويه
ليا بهدوء خلاص تمام
زيدان وده ايه ان شاء الله انت تعرفها منين شايفك واخدين علي بعض …
ليا ببرود أصله هو الشخص اللطيف الي انقذني
زيدان بغضب اه تمام كده بقا نقول مبروك العروسه موافقه
بصتله ليا بتحدي ونطقت . …….

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق