Uncategorized

رواية عودة إبليس الفصل الثاني عشر 12 بقلم رشا منصور


 رواية عودة إبليس الفصل الثاني عشر 12بقلم رشا منصور 

#الجزءالثاني_عشر

#عودةإبليس 

سهي….

 كنت قاعده في العربيه وشايفه أمير كل شويه يبص في المرآيا عليا كنت مكسوفه وفرحانه أوى بس في نفس الوقت مضايقه المفروض العريس بيروح هو وأهله بيت العروسة لكن في حالاتى أنا 

الوضع مختلف إنا قاعدة في اوضة تحت السلم وحتى هدومى كنت لبسة عبايه بدل ما ألبس فستان ولا طقم حلو بس اجيبهم منين ده لولا أن صاحب البيت في المستشفى كان زمانا قاعدين في الشارع 😔

مش عارفه ليه بعد ما كنت فرحانه حسيت أن نفسي أبكي على حالي ده أنا منظري ده زى ما يكون خدامه عندهم

يارب أنت عالم بحالي ماليش غيرك دبر لي امري 

عزيز….. 

عرفت بكل اللي بيدور في دماغ سهي ومنكرش. أن عندها حق تقلق في فرق في المستوي المادي والتعليمي 

بس اكيد زى ما عرفت اللى بيدور في دماغها أكيد نورين كمان عرفت يبقي لازم أستغل الموقف لصالحي

اتصلت ب أميرة وأنا في الطريق وقولت لها أنتى لو لسه في المحلات خليكي وأنا جايلك وركنت العربية ع جنب وقولت ل طنط مها هطير أجيب أميرة وأرجع بسرعه 

واتصلت على أمير وقولت له لف شويه في الشوارع ولا عطل العربية لحد ما نشتري حاجات للعزومة وطبعاً هو ما صدق 

أميرة…..

خرجت من أول اليوم الف ع المحلات لحد ما عزيز كلمني وعرفني أن سهي وافقت روحت اشتريت فستانين سواريه واحد ليا والتاني هديه مني ل سهي 

ولقيت عزيز اتصل تاني وأنا في المحل وقالي جايلك وببص لقيته واقف قدامى قالي عاوزين نجيب كام فستان وتقديمهم أنتي ل سهي أنتوا بنات زى بعض أكيد مش هتتحرج منك لأن فهمت منها أنها محرجه وزعلانه من منظرها قدامنا عاوزك بقي تظبطيها

عزيز….

 خدت أميرة ودخلنا كذا محل واشترينا حاجات كتير لها ول مامتها وطرت بها ووصلنا العربيه وورحنا البيت وأميرة خدت كل الملابس ع اوضتها واتصلت على أمير وعرفته أننا في البيت 

وأول ما وصلت سهي خدتها ع اوضة أميرة ع طول وقعدنا إحنا بره وبعد حوالى ساعه ببص لقيت

أمير….

كنت قاعد وبهرج مع جدتى وهى بتقولى فرحك يتعمل هنا بدل ما أخلي عزيز يعلقك في الباب 😂😂 

جدتى……

بقولك يا أم عبدالله إحنا خلاص بقينا أهل بعد ما مها تسافر بعيالها تعالى أنتي وسهي اقعدوا معايا عزيز بينام طول النهار وبالليل بيفضل في المستشفى يعني مش هتحسي به نهائي واهو ناخد بحس بعض بدل ما بقعد لوحدى وانتى سهي بتروح شغلها وبتقعدى لوحدك 

عزيز….

عجبتني الفكرة جدا لأن كدا سهي قدامى كل يوم 

علشان كده قولت بصوت عالي 

والله فكرة حلوة يا جدتى واهو بالمرة تتابعي علاجك وانتى مرتاحه في البيت 

وفجأة ببص لقيت بنت زى القمر معقوله دى سهي مكنتش متخيل لما تلبس الفستان وتحط مكياج تبقي بالجمال ده مقدرتش اشيل عيني من عليها لحد ما سمعت 

طنط مها…..

بسم الله ما شاء الله ربنا يحفظك من العين يا مرات أبني 

عزيز…..

 كلمة مرات أبني فوقتني وبصيت ع أمير لقيته مبسوط أوى ومنزلش عينه من عليها معذور بصراحه 

 ‏وفجأة سمعت همس بيقولى عينك  

 ‏ابتسمت وسكت ده صوت ميسان مراتي معروف أن الجن بيكون غيور جدااا وبصراحه لها حق تغيير سهي طلعت حكايه 

 ‏سهي…. 

 ‏اول ما شوفت نظرات الإعجاب بيا حسيت لأول مرة أنى حلوة وزى ما يكون ربنا بيراضيني بفستان عمري ما كنت احلم اني البسه احمدك واشكر فضلك يارب 

 ‏وفجأة قولت لهم الساعه 4.30 أنا لازم أمشي حالا أروح الكشك يلا يا ماما بسرعه 

 ‏أمير….

 ‏كشك ايه أنسي أنتي من اللحظه دى مسؤوله. منى وكل طلباتك هتجيلك حتى وأنا مسافر عزيز هيبعتلك كل حاجه محتاجاها ده أخويا أوعى تتكسفي منه وأنا هحاسبه 

 ‏أم عبدالله…  

 ‏كتر خيرك يابني بس كدا كتير لسه مافيش حاجه رسمي سيبها تشتغل ولما تقرب تتجوز تبقي تقعد في البيت 

 ‏أمير….

 ‏انتى لسه قايله ايه يابني يعني أنا زى عبدالله إبنك يعني مافيش فرق وأنا من اللحظه دى اعتبرت سهي ملزمة منى 

 ‏وانتى زى أمي بالظبط 

 ‏طنط مها… 

 ‏فى ايه يا أم عبدالله عامله ليه فرق بينا إحنا بقينا أهل خلاص متفكريش في الحاجات الصغيرة دى ادعيلهم بس ربنا يتمم لهم بخير ويسعدهم يارب 

 ‏سهي…..

 ‏بس ع الأقل ابلغ خالتي أم هشام مينفعش فجأة كدا مروحش الست كويسه معايا 

 ‏عزيز…..

 ‏بسيطه اتصلت على بتاع الأمن وقولت له روح دلوقتي ادى الفون ل الست صاحبة الكشك واديت الفون ل سهي 

 ‏واعتذرت لها بحجه أنها مع مامتها في مشوار والصبح هتروح لها تفهمها كل حاجه 

 ‏أمير….

 ‏تسمحي يا خالتي أقعد مع سهي في البلكونه اللى قدامك دى وخدت سهي وقعدنا وقولت لها أنا فاهم كويس أننا لسه امبارح بس متعرفين ع بعض بس والله أنا معجب بكى من أول نظرة وكلمت عزيز وامى علشان اخطبك 

 ‏ومش طالب منك غير أنك تديني فرصه نعرف بعض وصدقيني حتى لو قولتي في يوم أنك مش عوزانى عمري ما هتخلي عنك أنتي ومامتك لحد ما ربنا يرزقك بأبن الحلال 

 ‏انا نفسي أشوفك سعيده حتى لو لقدر الله كنتى من نصيب حد غيري 😔

 ‏سهي….. 

 ‏بس أنا رشامنصورموافقه عليك هو أنا صحيح استغربت أن كل حاجه جت بسرعه بس بصراحه أنا امبارح كنت مرتاحه مع أميرة أوى وانهاردة لما شوفت مامتك لقيتها ست طيبه وأنت شكلك إنسان محترم وكمان دمك خفيف ☺️

 ‏أمير…..

 ‏اقسم بالله نفسي ازغرط طب ممكن بقي متتكسفيش منى وطلعت ألفين جنيه وقولت لها خلي دول معاكي مصاريفك لحد ما عبدالله أخوكى يرجع بالسلامه ونعمل الخطوبه ‏وبعد كدا كل شهر هبعتلك مصاريفك لحد ما اوضب الشقه ونتجوز 

 ‏بصراحه أنا بفكر نتجوز مع ماما الشقه خمس اوض واتنين ريسيبشن وأميرة هتتجوز وبدل ما ماما تعيش لوحدها نكون معاها بس لو انتى مش عاوزة أنا ممكن اجيب شقه قريب منها مافيش مشكله

 ‏سهي…. 

 ‏مامتك زى أمي بالظبط وحرام تعيش لوحدها 

 ‏أمير….

 ‏تمام ولحد ما أخلص توضيب الشقه واجوز أميرة أى حاجة محتاجاها اتصلي على عزيز فوراً 

 ‏انتى مش عارفه عزيز بالنسبة ليا ايه ده أخويا وصاحبي وبكره لما تعرفيه هتشوفي أنه ع خلق ومحترم جدا

 ‏عزيز….. 

 ‏كنت سامع كل حاجه وقولت في بالي ياتري بعد ما أد.بح سهي هفضل بردو أخوك وصاحبك

 ‏ولقيت ميسان واقفه تبص ع الكل قومت دخلت اوضتي وناديت عليها ظهرت قدامى 

 ‏ميسان….. 

 ‏ولي العهد عزازيل تحت أمرك 

 ‏عزيز….. بتعملي ايه هنا أنا مش منبه محدش يجيلي 

 ‏ميسان…  

 ‏كنت فاهمه ان يقصد علشان نورين 

 ‏قولت له طنط نهي أم ولي العهد فرحت جدآ بخطوبه أمير وطلبت تشوف كل حاجه بتحصل حضرت لكي انقل لها الصورة أنت تعلم أنها تحب أبناء طنط مها 

 ‏وحزينه لأنها لم تحضر اليوم ولم تكن بجوار صديقتها 

 ‏عزيز…… 

 ‏قولت كويس لأن كلام ميسان بيوضح أن كلنا بنحب الخير ووجودنا مش مؤذي ابتسمت ل ميسان 

 ‏وقولتها أول ما اليوم ما يخلص هروح ل أمي ابشرها بنفسي وأشوف الأولاد علشان وحشوني 

 ‏يلا أنتي من هنا أنا عندى ضيوف وواجب اكرامهم 

 ‏نورين…..

 ‏كنت عارفه وشايفه كل حاجه بتحصل زى ما شوفت نظرات عزيز ل سهي 

 ‏نظرات جمعت ما بين شهوة الإنس وغد.ر إبليس

 ‏عزيز…   

 ‏بعد ما قضينا وقت جميل نزلنا علشان نوصلهم وخصوصاً بعد ما عرفت أن صاحب البيت طلع من المستشفى وفي طريقه للبيت

 ‏اخدت جدتى وطنط مها معايا وأمير وأميرة وسهي ومامتها في العربيه التانيه 

 ‏وروحنا عند البيت وعملت هيصه بكلاكسات والناس كانت واقفه تسلم ع صاحب البيت 

 ‏نزلت وروحت له أنا وأمير وقولته أنا الدكتور عزيز صاحب مستشفي الأمل التخصصي وده أخويا المهندس أمير وخطيب الانسه سهي 

 ‏واتفضل ده إيجار اربع شهور التلاته المتأخر وبالإضافة ل الشهر الجديد 

 ‏سهي…..

 ‏ مكنتش متخيلة اللى بيحصل أنا من أسبوع كنت مش عارفه هنعيش منين وازاى ودلوقتي معايا فلوس وأجرة البيت ادفعت وامى بتتعالج أحمدك واشكر فضلك يارب

 ‏وببص لقيت الجيران بيبروكلي والقطط واقفه نزلت شيلت القطه الصغيره وبوستها

 ‏وقولتهم أنا مش هروح الشغل تانى بس ممكن تعيشوا معانا في الاوضة انتوا وش السعد عليا ويمكن ربنا بيراضيني علشانكم 

 ‏ربنا بيدبر للإنسان أمره لدرجة ممكن يسخر له الشيطان نفسه  أنه يخدمك ويلبي طلباتك 

 ‏عزيز…. 

 ‏يعني ايه بقي بعد كل ده يبقي ربنا السبب مش أنا 

 ‏وبيقولوا علينا مغرورين أومال الإنس يبقوا إيه 😠

 ‏تبقي خلي ربنا بقي يحميكي من إبليس هاهاهاهاها

يتبع.    

#رشامنصور





Source link

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق